masterclass water joint corridors off road

Hbo-studenten krijgen inzicht in factoren die modal shift momentum voeden

Met stijgende energiekosten, een tekort aan chauffeurs en toenemende files, wordt de logistieke sector gedwongen te kijken naar alternatieven voor wegtransport, zoals binnenvaart. Tijdens de Masterclass Water, georganiseerd door Joint Corridors Off Road, kregen hbo-studenten van onder meer de HAN, NHL Stenden en Hogeschool Rotterdam inzicht in de voordelen en mogelijkheden van vervoer over water en waarom deze modaliteit steeds meer terrein wint.

Er is momenteel sprake van een ‘modal shift momentum’, zegt Wilco Volker van Logistic Navigators. Dit komt door verschillende factoren, zoals onzekerheid over energiekosten, het groeiende chauffeurstekort, toenemende files, het uitblijven van nieuwe wegen en de strikte klimaatdoelstellingen, zoals vastgelegd in de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD).

In Nederland gaat tweederde van het goederenvervoer nog steeds over de weg, terwijl een derde via waterwegen plaatsvindt, een aanzienlijk hoger aandeel dan in andere Europese landen. Dankzij een groot netwerk van binnenvaartschepen en een uitgebreid vaarwegennetwerk, speelt binnenvaart hier een cruciale rol. De Rijn, die door Nederland stroomt, is zelfs de drukst bevaren rivier voor binnenvaart in Europa, vooral van belang voor Nederland en Duitsland.

Energie-efficiënt vervoer over water

Volker benadrukte in de masterclass dat vervoer over water niet alleen voordelen biedt vanwege het goed ontwikkelde vaarwegennetwerk, maar ook omdat het gemiddeld 30% energie-efficiënter is dan wegtransport. Met de opkomst van elektrisch aangedreven schepen en waterstoftechnologie, die ranges tot wel 650 kilometer bieden, wordt transport over water bovendien steeds duurzamer.

Instappen op Joint Corridors

Het maken van een weloverwogen keuze voor watertransport begint met een grondige supply chain calculatie. Hierbij moeten overslagkosten, voor- en natransport, en de betrouwbaarheid van het transport worden meegenomen. Gebruik maken van bestaande Joint Corridors, waar bedrijven kunnen ‘instappen’ op schepen die al varen, is een efficiënte en betrouwbare oplossing. Deze corridors bieden vaste venstertijden in zeehavens en frequentie in afvaarten, wat het risico op wachttijden minimaliseert.

Door de toenemende druk op wegtransport, zowel financieel als operationeel, wordt de verschuiving naar binnenvaart steeds aantrekkelijker, concludeert Volker.