Zero emissie zone bestelbus

Brancheverenigingen blij met behoud zero-emissiezones

Twee belangrijke brancheverenigingen, TLN en RAI Vereniging, hebben positief gereageerd op het besluit van staatssecretaris Jansen van Openbaar Vervoer en Milieu om zijn bezwaar tegen de invoering van zero-emissiezones vanaf januari 2025 in te trekken. Dat betekent dat in Groningen en Leeuwarden in 2025 de zero-emissiezone wordt ingevoerd.

Het kabinet-Schoof had eerder overwogen om de introductie van deze zero-emissiezones uit te stellen. Na overleg met verschillende gemeenten is besloten om toch door te gaan met de geplande invoering.

TLN: Duidelijkheid voor ondernemers

Transport en Logistiek Nederland (TLN) is tevreden over het besluit, omdat het ondernemers duidelijkheid biedt. Ondernemers hebben nu de zekerheid die nodig is om verdere investeringen in zero-emissievoertuigen te doen. De organisatie benadrukt het belang van uniforme regelgeving en duidelijke vrijstellingen voor bedrijven die vanwege netcongestie nog niet volledig kunnen overstappen op emissievrije voertuigen.

RAI Vereniging: Noodzaak voor betrouwbaar beleid

RAI Vereniging deelt de positieve reactie. Voorzitter Frits van Bruggen benadrukte het belang van voorspelbaar beleid: “Een betrouwbare overheid komt haar afspraken na. Veel ondernemers hebben al geïnvesteerd op basis van dit beleid en hebben daarom baat bij een heldere koers.” Van Bruggen riep daarnaast op om knelpunten, zoals de tekortkomingen in de laadinfrastructuur en de beperkte capaciteit bij netbeheerders, spoedig aan te pakken.

Start in veertien gemeenten

Vanaf 1 januari 2025 gaan de zero-emissiezones van start in veertien Nederlandse gemeenten. In Noord-Nederland worden de zero-emissiezones in 2025 ingevoerd in de gemeenten Groningen en Leeuwarden. Vanaf 1 januari 2025 mogen alleen volledig emissievrije voertuigen, zoals elektrische bestelwagens en vrachtwagens, deze zones in. Groningen voert zijn zero-emissiezone echter pas in op 1 april 2025.

Tijd om door te pakken

RAI Vereniging pleit voor een versnelde aanpak om de overstap naar elektrische bedrijfswagens te faciliteren. Daarbij wijst de vereniging op de noodzaak van financiële steun en een uitbreiding van de energienetwerken. “De komende jaren zijn er aanvullende subsidies, zoals de AanZet-subsidie voor elektrische vrachtwagens, nodig om ondernemers te ondersteunen,” aldus Van Bruggen.

Met deze koers hopen zowel TLN als RAI Vereniging dat de overgang naar zero-emissiezones soepeler zal verlopen en dat de verduurzaming van de transportsector verdere stappen vooruit kan maken.

Bron: RAI vereniging, TLN