De stijgende kosten voor logistiek vormen een groeiende uitdaging voor horecaondernemers. Volgens een nieuw rapport van het FoodService Instituut Nederland (FSIN) en Topsector Logistiek, gepresenteerd tijdens het jaarlijkse FSIN Brunchcongres op 14 januari 2025, dreigen deze kosten de toch al kwetsbare marges van horecazaken verder te verminderen.
Nederland telt meer dan 52.000 eet- en drinkgelegenheden die gemiddeld twaalf keer per week worden beleverd. Gemeenten hanteren echter steeds strengere regels, zoals venstertijden en zero-emissie-zones, om de leefbaarheid en duurzaamheid van binnensteden te verbeteren. Dit brengt forse logistieke uitdagingen met zich mee voor groothandels en leveranciers.
De transitie naar elektrisch rijden speelt hierbij een belangrijke rol. Elektrische voertuigen hebben een beperkter laadvermogen en hogere aanschafkosten, wat leidt tot een stijging van logistieke kosten. Bovendien hanteren gemeenten vaak uiteenlopende regels, wat de complexiteit voor logistieke bedrijven vergroot. “De overheid presenteert zich niet als een betrouwbare partner in deze transitie,” luidt de kritiek vanuit de sector.
De horeca kampt al met sterk gestegen kosten, waaronder inkoopprijzen, personeel, energie en huisvesting. Logistieke kosten worden vaak onderschat, maar dreigen nu ook in hoog tempo te stijgen. Dit zal onvermijdelijk doorwerken in de prijzen die horecaondernemers betalen voor leveringen. Volgens het FSIN realiseren veel ondernemers zich onvoldoende welke impact dit heeft op hun bedrijfsvoering.
Ondanks de uitdagingen biedt het rapport ook perspectief. Horecaondernemers kunnen kosten beheersen door slimmer te plannen en bijvoorbeeld het aantal leveringen per week te verminderen. “Minder vaak leveren vraagt om betere organisatie en samenwerking met leveranciers, maar biedt wel kansen om kosten te verlagen,” stelt Anique Veldhuis-Grievink van het FSIN.
Daarnaast kunnen ondernemers samenwerken met andere horecazaken of gebruikmaken van foodretailspelers die efficiënter kunnen leveren. Het rapport benadrukt dat proactieve samenwerking in de keten essentieel is om de marges te beschermen en de sector toekomstbestendig te maken.
De ontwikkelingen in foodservicelogistiek vragen om een andere aanpak van horecaondernemers, leveranciers en logistiek dienstverleners. “Het traditionele model van dagelijkse leveringen moet op de schop. Door logistiek opnieuw vorm te geven, kunnen bedrijven niet alleen kosten besparen, maar ook bijdragen aan een duurzamere toekomst voor de sector,” concludeert het FSIN.
Voor meer informatie over het rapport en de bijbehorende cijfers, zie FSIN.nl.
Initiatief van Regio Groningen-Assen
bezoekadres: Emmasingel 4 (3e etage) Groningen | postadres: Postbus 610, 9700 AP Groningen