De automatische controles van zero-emissiezones in binnensteden, zoals in Groningen en Assen, werken niet bij buitenlandse voertuigen. Chris Jansen, staatssecretaris Openbaar Vervoer en Milieu, gaf vorige week in een debat aan dat boa’s voorlopig de handhaving van deze buitenlandse bedrijfswagens op zich moeten nemen.
Jansen sprak 22 april tijdens een debat over de handhaving bij ZE-zones. Al langer is bekend dat buitenlandse voertuigen niet automatisch met camera’s gecontroleerd kunnen worden, zoals wel bij Nederlandse vrachtwagens en bedrijfswagens gebeurt. Daarom moeten boa’s gaan zorgen voor handhaving. PVV-partijgenoot Hidde Heutink pleitte daarop voor uitstel van de verdere invoering van zero-emissiezones.
Voor de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) is het probleem met de automatische controles van buitenlandse kentekens geen reden om de uitrol van zero-emissiezones uit te stellen of stop te zetten in de gemeenten waar deze al is ingevoerd. Als toezichthouder mogen boa’s bedrijfswagens staande houden. Het is aan de gemeente zelf om te bepalen hoe ze de handhaving rond de eigen zero-emissiezone invullen in verhouding tot andere opgaven. Zo laat de vereniging weten aan Transport & Logistiek.
Lees ook: Controverse rondom zero-emissiezones: ‘Duurzaamheid kan niet wachten’, stelt Walter Ploos van Amstel
Zestien gemeenten introduceerden dit jaar een zero-emissiezone. De meest vervuilende bedrijfsvoertuigen zijn daar niet meer welkom. Voorlopig geldt er nog een waarschuwingsperiode voor overtreders, pas vanaf juli gaan gemeenten boetes uitdelen.
Bron: Transport & Logistiek
Initiatief van Regio Groningen-Assen
bezoekadres: Emmasingel 4 (3e etage) Groningen | postadres: Postbus 610, 9700 AP Groningen