De bijeenkomst van het Logistiek Platform Groningen bij Kikkoman in Sappemeer bracht een reeks nieuwe inzichten over de toekomst van het goederenvervoer in Noord-Nederland. Vertegenwoordigers van provincie en logistieke partners schetsten ambitieuze plannen voor betere datasturing, hechtere regionale samenwerking en een duidelijker noordelijke stem richting Den Haag en Brussel.
Voorafgaand aan de rondleiding door de fabriek deelden onder meer Frank Fokkens namens Provincie Groningen en Françoise van den Broek namens Logistiek Noord hun updates met de aanwezige organisaties.
Beleidsmedewerker Haro van Dijk lichtte het in samenwerking met Drenthe ontwikkelde logistieke dashboard toe. Daarin worden goederenstromen van en naar Groningen inzichtelijk gemaakt op basis van data van onder meer CBS en RDW. Het dashboard toont modaliteiten, brandstofgebruik, bedrijventerreinen en terminals en maakt tevens overcapaciteit zichtbaar. De ambitie is om het platform verder te verbreden met gegevens over doorgaand verkeer en vrachtverkeertellingen. Ook komt er een openbare versie, vergelijkbaar met die van Overijssel.

Frank Fokkens gaf een update over de samenwerking binnen Corridor Noordoost, waarin zes provincies (Friesland, Groningen, Drenthe, Overijssel, Utrecht en Flevoland) gezamenlijk optrekken om meer invloed uit te oefenen op landelijke besluitvorming. Deze samenwerking richt zich op vier ontwikkellijnen:
Er lopen zeven brede onderzoeksprojecten, variërend van kwantitatieve analyses en knelpunten in infrastructuur tot economische waardecreatie en emissiereductie. Ondanks uiteenlopende belangen groeit de cohesie, aldus Fokkens. Ook werd benadrukt dat een sterke vertegenwoordiging vanuit het bedrijfsleven essentieel is voor een effectieve lobby.
Françoise van den Broek gaf vervolgens een update over Clean Energy Hubs en presenteerde een eerste inventarisatie van het logistieke landschap in Noord-Nederland. Deze analyse van overlegstructuren, samenwerkingsverbanden, thema’s en overlap moet helpen om meer focus aan te brengen en de gezamenlijke noordelijke lobby verder te versterken.
Gastheer Jan Stutvoet gaf een inkijk in de wereld achter Kikkoman. Het Japanse bedrijf kent een geschiedenis van ruim 300 jaar en groeit in Europa stevig door. Enkele hoofdlijnen uit zijn toelichting:

De grondstoffen – soja, tarwe en zout – komen uit Europa, Duitsland en deels de VS. De logistiek bestaat uit een mix van bulkvervoer, containers en spoor. Opmerkelijk was de constatering dat soja uit Brazilië qua CO₂-profiel soms gunstiger uitvalt dan transport vanuit Zuid-Europa.