Logistiek Platform Groningen bij Kikkoman

Bijeenkomst Logistiek Platform Groningen bij Kikkoman biedt update logistieke lijnen Noord-Nederland

De bijeenkomst van het Logistiek Platform Groningen bij Kikkoman in Sappemeer bracht een reeks nieuwe inzichten over de toekomst van het goederenvervoer in Noord-Nederland. Vertegenwoordigers van provincie en logistieke partners schetsten ambitieuze plannen voor betere datasturing, hechtere regionale samenwerking en een duidelijker noordelijke stem richting Den Haag en Brussel.

Voorafgaand aan de rondleiding door de fabriek deelden onder meer Frank Fokkens namens Provincie Groningen en Françoise van den Broek namens Logistiek Noord hun updates met de aanwezige organisaties.

Beleidsmedewerker Haro van Dijk lichtte het in samenwerking met Drenthe ontwikkelde logistieke dashboard toe. Daarin worden goederenstromen van en naar Groningen inzichtelijk gemaakt op basis van data van onder meer CBS en RDW. Het dashboard toont modaliteiten, brandstofgebruik, bedrijventerreinen en terminals en maakt tevens overcapaciteit zichtbaar. De ambitie is om het platform verder te verbreden met gegevens over doorgaand verkeer en vrachtverkeertellingen. Ook komt er een openbare versie, vergelijkbaar met die van Overijssel.

Bijeenkomst Logistiek Platform Groningen Kikkoman

Corridor Noordoost en MIRT

Frank Fokkens gaf een update over de samenwerking binnen Corridor Noordoost, waarin zes provincies (Friesland, Groningen, Drenthe, Overijssel, Utrecht en Flevoland) gezamenlijk optrekken om meer invloed uit te oefenen op landelijke besluitvorming. Deze samenwerking richt zich op vier ontwikkellijnen:

  1. Modal shift
  2. Versterking van knooppunten
  3. Verduurzaming
  4. Digitalisering en data

 

Er lopen zeven brede onderzoeksprojecten, variërend van kwantitatieve analyses en knelpunten in infrastructuur tot economische waardecreatie en emissiereductie. Ondanks uiteenlopende belangen groeit de cohesie, aldus Fokkens. Ook werd benadrukt dat een sterke vertegenwoordiging vanuit het bedrijfsleven essentieel is voor een effectieve lobby.

Françoise van den Broek gaf vervolgens een update over Clean Energy Hubs en presenteerde een eerste inventarisatie van het logistieke landschap in Noord-Nederland. Deze analyse van overlegstructuren, samenwerkingsverbanden, thema’s en overlap moet helpen om meer focus aan te brengen en de gezamenlijke noordelijke lobby verder te versterken.

Kikkoman: groei, productie en logistiek

Gastheer Jan Stutvoet gaf een inkijk in de wereld achter Kikkoman. Het Japanse bedrijf kent een geschiedenis van ruim 300 jaar en groeit in Europa stevig door. Enkele hoofdlijnen uit zijn toelichting:

  • Europese productie- en distributielocatie in Groningen, met 180 medewerkers en een terrein dat ruimte biedt voor forse uitbreiding.
  • Jaarlijkse groei van ruim 10%; tijdens corona een piek, daarna lichte terugval door geopolitieke ontwikkelingen.
  • De fabriek draait ca. 40 miljoen liter per jaar en bereidt een verdubbeling voor; energiecapaciteit vormt daarbij een cruciale uitdaging.
  • Onderzoek naar oplossingen zoals accupakketten, warmtekrachtcentrales en nachtelijke stroominkoop, in overleg met Enexis.
  • Verduurzaming door de hele keten: afvalstromen naar vergisters, deels HVO in transport, verschuiving van glas naar PET, en toenemende compliance-eisen.

 

Jan Stutvoet Kikkoman

De grondstoffen – soja, tarwe en zout – komen uit Europa, Duitsland en deels de VS. De logistiek bestaat uit een mix van bulkvervoer, containers en spoor. Opmerkelijk was de constatering dat soja uit Brazilië qua CO₂-profiel soms gunstiger uitvalt dan transport vanuit Zuid-Europa.