Binnenvaart test FAME

Binnenvaart is proef met FAME-biobrandstof gestart

De Nederlandse binnenvaartsector is begonnen met een uitgebreide proef om FAME-biobrandstof te testen. Dit heeft als doel om de CO₂-uitstoot op korte termijn aanzienlijk te verlagen. Dit experiment van een jaar wordt gecoördineerd door TNO en omvat acht schepen die gaan varen met verschillende mengsels van FAME tot maximaal 30%.

FAME (Fatty Acid Methyl Esters) worden geproduceerd uit reststoffen zoals gebruikte oliën, kan een potentiële CO₂-reductie van 26% realiseren wanneer het op grote schaal wordt toegepast.

De proef is onderdeel van de bredere ambitie om de binnenvaart te verduurzamen, een sector die momenteel goed is voor 13% van de totale CO₂-uitstoot van het goederenvervoer in Nederland. Terwijl toekomstige opties zoals elektrische aandrijving, waterstof en methanol nog in ontwikkeling zijn, biedt FAME een snelle en betaalbare tussenoplossing om aan de Renewable Energy Directive RED III te voldoen, die een reductie van 14,5% vereist tegen 2030.

Zorgen over FAME

Hoewel FAME op korte termijn veel voordelen biedt, bestaan er ook zorgen. Vorige tests toonden risico’s aan, zoals verstopte brandstoffilters en bacteriegroei, wat leidde tot operationele problemen en stilgevallen schepen. Om deze zorgen te adresseren, zullen in de huidige proef gedetailleerde gegevens worden verzameld over de prestaties en betrouwbaarheid van FAME in verschillende samenstellingen en omstandigheden.

Naast het verzamelen van data over motorprestaties en brandstofkwaliteit, zullen ook andere factoren zoals het vervangen van filters en de oxidatiestabiliteit worden gemonitord. De binnenvaartsector, brandstofleveranciers en andere partners zijn nauw betrokken bij de uitvoering van de proef. Volgens Jesse de Boer van TNO moet de proef uitwijzen onder welke voorwaarden FAME veilig en effectief kan worden gebruikt in de binnenvaart. De resultaten worden eind 2025 verwacht en zullen bijdragen aan het verduurzamen van de binnenvaart, zodat deze sector op een snelle manier kan voldoen aan de klimaateisen.

Bron: TNO