Walther Ploos van Amstel tijdens ICT & Logistiek

Controverse rondom zero-emissiezones: ‘Duurzaamheid kan niet wachten’, stelt expert Ploos van Amstel

Er is veel te doen rondom de invoering van zero emissiezones. Stadslogistiek expert Walther Ploos van Amstel heeft hier zeker een mening over. “Het zou ongelofelijk dom zijn als het niet door gaat.” Hij zet de belangrijkste hoofdlijnen nog eens op een rijtje tijdens een kennissessie op de beurs ICT & Logistiek.

Staatssecretaris Jansen overweegt een uitstel van de invoering van zero-emissiezones voor bestelwagens en vrachtwagens in bepaalde gemeenten. Hoewel gemeenten autonoom zijn in hun beslissingen, waar Ploos van Amstel een groot voorstander van is, oefent de nationale overheid druk uit. Deels vanwege zorgen over de impact op kleine ondernemers zoals marktkooplui.

Meeste vervoersbewegingen door bouw

Een gebrek aan duidelijkheid in beleid en uitvoering heeft geleid tot wantrouwen tussen de overheid en ondernemers, die onzeker zijn over investeringen in duurzame voertuigen. Ondernemers en organisaties zoals TLN en VNO-NCW pleiten voor het handhaven van de oorspronkelijke plannen, aangezien veel bedrijven zich al hebben voorbereid op de overgang naar emissievrije logistiek. “Het gaat allang niet meer alleen over schone lucht. Het wordt gewoon steeds duurder om de stad in te gaan en het past simpelweg niet meer.” Het is ook echt niet alleen maar een probleem door de toename in pakketbezorging. Volgens Ploos van Amstel is de bouw de grootste bijdrager in het aantal vervoersbewegingen in onze hoofdstad Amsterdam.

Aandeel bouwlogistiek in de stad
Het aandeel bouwlogistiek in de stad is het hoogst

Zero-emissiezones op zichzelf zijn niet voldoende voor duurzame stedelijke logistiek. Het gaat ook om het handhaven van de leefbaarheid en een versnelling van de laadinfrastructuur voor elektrische bestelauto’s. Duidelijkere regels zijn noodzakelijk om verdere stappen richting duurzaamheid te ondersteunen. Ondanks de uitdagingen blijven echte ondernemers vooruit kijken en anticiperen op een toekomst waarin emissievrij rijden de norm is.

Bundelen vanuit microhubs

Ploos van Amstel: “Over 10 jaar rijdt 80% elektrisch omdat er gewoon niks anders meer te koop is. Verder is de belangrijkste boodschap om te bundelen. Op dit moment is 80% van het vervoer in de stad eigen vervoer. Dat moet beter. Denk aan het bundelen aan de rand van de stad in microhubs. Het gaat dan niet alleen om het delen van zendingen, maar denk ook aan het delen van energie en data. Het kan nog zoveel slimmer.”

Invoering zero-emissiezones Noord-Nederland

In Noord-Nederland voert Assen de zero-emissiezone met ingang van 1 januari 2025 in, Groningen doet dat per 1 april 2025. Leeuwarden heeft nog geen concrete startdatum genoemd en onderzoekt nog de haalbaarheid van de invoering.