Tijdens de recente Lean and Green Summit werden maar liefst 34 bedrijven beloond met de prestigieuze Lean and Green Stars. Een recordaantal dat de groeiende inzet van de logistieke sector voor verduurzaming onderstreept. De sector zet daarmee stappen van zero emissie naar zero impact. Jan van Nunen, Head of Community van het Lean and Green programma, benadrukte het belang van een goed plan en externe communicatie, terwijl de weg naar succes volgens experts niet alleen lean, maar ook vooral slim moet zijn. In verschillende sessies werd duidelijk dat samenwerking binnen de keten en het slimmer omgaan met beschikbare middelen essentieel zijn voor de toekomst van de logistiek. Logistiek Noord onderschrijft dit en zou willen pleiten voor het slimmer en flexibeler omgaan met leeggekomen containers in de regio en inzet van regionale depots.
“Bedrijven die bezig zijn met hun CO2-rapportages en zich klaarmaken voor CSRD zijn ook bezig met het verbeteren van de data die daarvoor nodig is”, aldus Jan van Nunen, Head of Community van het Lean and Green programma, in zijn openingswoord. “Zorg dat je een plan hebt en draag dit ook extern uit. Betrek iedereen in je organisatie erbij.”
Lean and Green maakt zich er sterk voor om de input voor CSRD, CO2-rapportages en de elektronische vrachtbrief samen te brengen en hierin te investeren. Deelnemers van het programma gaan profiteren van deze koppeling.
Om green succesvol te maken is er meer nodig dan lean. Gezien de huidige politieke ontwikkelingen is het volgens Van Nunen nog belangrijker dat het bedrijfsleven meer de lead neemt. “Slimme ondernemers hebben geen pauzeknop”, zo vult Walther Ploos van Amstel hem aan, in de presentatie die volgt op het plenaire podium. De verschoning van de voertuigen is volgen hem het allerbelangrijkste.
In de breakout-sessies die volgden werd duidelijk dat op één paard wedden niet loont. De beschikbaarheid van energie en brandstoffen is niet onbelangrijk. Alles vergroenen met één product gaat daarom niet.
Niet alleen kijken naar assets maar naar wat de supply chain drijft, is van belang. In de Rotterdamse haven wordt ook steeds meer naar ketenbrede dienstverlening gekeken zoals carrier haulage waarbij de reder de volledige verantwoordelijkheid van het voor en natransport op zich neemt. Er is dan geen sprake van demurrage en detention toeslagen. Het tegengeluid uit de zaal is dat de macht van de rederijen dan wel toeneemt in de havens en ze nieuwe dingen verzinnen zoals storage fee. Kleinere bedrijven zouden hierdoor toch beter met een expediteur kunnen blijven werken.
Logistiek Noord zou in dit kader willen pleiten voor het slimmer en flexibeler omgaan met leeggekomen containers in de regio en inzet van regionale depots. Frank Fokkens, logistiek expert in de regio: “Meer inland depots gaan de modal shift ook helpen. Het maakt verladers meer flexibel, ze hebben veel sneller een container voor hun dock en ze kunnen ze makkelijker kwijt. We slepen onnodig veel kilometers met lege containers omdat ze weer binnen een bepaalde tijd op een depot terug moeten zijn. Je zou veel meer de gelegenheid moeten creëren om containers in de regio te hergebruiken. De omloopsnelheid van containers neemt daarmee ook toe.”
“Dat alles levert een flinke CO2-besparing op, helpt wellicht ook tegen de toenemende chaos op de weg en chauffeurstekorten, want die chauffeurs kun je dan veel efficiënter inzetten. Maar dan moeten we wel eens korte metten maken met de gedachte dat ‘alleen de laagste prijs of het hoogste korte termijn rendement telt’. De vraagstukken zijn dusdanig groot, dat we echt moeten samenwerken en netwerk-/systeemoplossingen moeten inzetten met elkaar”, aldus Françoise van den Broek, programmamanager Logistiek Noord.
Initiatief van Regio Groningen-Assen
bezoekadres: Emmasingel 4 (3e etage) Groningen | postadres: Postbus 610, 9700 AP Groningen