Royal HaskoningDHV geeft richting in zero-emissie mobiliteit

Royal HaskoningDHV is als ingenieursbureau al meer dan 137 jaar toonaangevend in advies en projectmanagement. Het bedrijf is wereldwijd koploper in innovatie en duurzame ontwikkeling. Klaas Yde Haarsma is als adviseur en projectmanager bij verschillende noordelijke steden – waaronder Groningen – betrokken in begeleiding en advisering in de transitie naar zero-emissie mobiliteit.

Procesmatige begeleiding
Haarsma richt zich vooral op nieuwe thema’s, waarvan de inhoud en uitwerking ervan een integraal karakter hebben. Duurzame (stads)logistiek is zo’n thema. De inzet van Royal HaskoningDHV heeft daarin door de jaren heen een ander karakter gekregen. Haarsma daarover: “Platgezegd  ging het vroeger meer om een vraag krijgen en die beantwoorden. Nu werken we procesmatig. We organiseren en begeleiden het geheel en kijken heel gericht naar het probleem en de gevolgen. Wat duurzame logistiek aangaat is de hamvraag doorgaans hoe je kunt verduurzamen en op welke manier je een stad slimmer en aantrekkelijker maakt. Het centrum van een stad is niet langer a place to buy, maar a place to be. Met toenemende horecagelegenheden en openbare ruimtes, zoals het Forum Groningen. Je zal dus anders met de binnenstad moeten omgaan.” Als expert is Haarsma de schakel tussen bedrijven en transporteurs. Hij legt de link met partijen en zorgt voor verbinding. Tussen gemeenten en betrokkenen, steden onderling én tussen onderwerpen en domeinen. Een belangrijke rol, die in Groningen samen met de gemeente wordt uitgevoerd.

Pilot Oude Kijk in ‘t Jatstraat
De Oude Kijk in ’t Jatstraat loopt vanaf de Zwanestraat tot aan de Diepenring van Groningen. In deze fraaie en populaire straat is het een wirwar van koffietentjes en (interieur)winkels. Een omgeving waar veel thema’s samenkomen. De gele straatstenen worden in het najaar echter vervangen, waarbij de ‘Oude Kijk’ op termijn als fossielvrije weg verdergaat. Royal HaskoningDHV, gemeente Groningen, winkeliers en leveranciers denken in een pilot momenteel na over de mogelijkheden om de straat straks optimaal te kunnen bevoorraden. De straat wordt als archetype gebruikt. De insteek van de pilot is om in kaart te brengen wat je moet organiseren als de straat straks ‘op slot’ gaat en fossiele, logistieke voertuigen geen toegang hebben. De periode van vervanging van de gele steentjes is een mooi moment om dit te testen en om te onderzoeken wat mooie alternatieven zijn om de bevoorrading te organiseren. Haarsma: “De eerste sessie is inmiddels achter de rug. Hierin hebben we het aantal leveringen en verkeersbewegingen in kaart gebracht. Verder laten we winkeliers en leveranciers meedenken in het vraagstuk wat ze verwachten als de weg gesloten is. En wat de mogelijkheden kunnen zijn om voor bevoorrading te zorgen. Er zijn verschillende opties. Denk aan een hub of afhaalpunt. Over enkele maanden zullen we met de eerste uitkomsten komen.”

Op de goede weg
Haarsma is vanuit Royal HaskoningDHV niet alleen in het noorden actief, maar speelt ook een zichtbare rol in steden als Amsterdam en Utrecht. Toch ziet hij nergens dat de samenwerking zo goed is als hier. “Als je kijkt naar de drie noordelijke provincies en in het bijzonder de steden Assen, Groningen en Leeuwarden, dan is die samenwerking landelijk gezien vrij uniek. Naast efficiëntie, zorg je ook voor duidelijkheid richting bijvoorbeeld leveranciers en transporteurs. Eenzijdig beleid in de regio is daarin cruciaal. We zijn in het noorden in ieder geval goed op weg richting een uitstootvrij 2025.” 

Meer informatie: https://www.royalhaskoningdhv.com/nl-nl/nederland.