Ga naar de inhoud
Twitter
Ga terug naar het overzicht

Vrachtfiets rijdt op waterstof: geen accuwissel meer nodig

Geen elektrische fiets voor ontwikkelaar René Wit uit Groningen. Hij rijdt rond op een vrachtfiets op waterstof en kan zonder op te laden wel vijf dagen blijven fietsen.

 

De eerste bussen, treinen en vracht-auto’s rijden al een tijdje rond op waterstof, maar vrachtfietsen niet. René Wit, die zich als ontwikkelaar en adviseur op waterstof heeft gestort, springt in het ‘gat’ en is op zoek naar een fabrikant die de fiets in productie wil nemen.

Volgens hem is de elektrische vrachtfiets bij uitstek geschikt voor waterstof. ,,Het is vreselijk gemakkelijk. Je hoeft geen reserve-accu’s mee te nemen en kunt wel vijf dagen blijven fietsen zonder tussenstop. Zo’n tankje is veel fijner en je bent een stuk ecologischer bezig dan met vieze batterijen.’’

De brandstofcel neemt maar een klein deel van de bagageruimte in beslag. Bovendien trekt de fiets met gemak een aanhangwagen. Door de warmte van de brandstofcel kun je van de ‘kofferbak’ ook een perfecte pizzabox maken of die warmte gebruiken om juist te koelen. ,,We proberen met een importeur in Groningen een fietskoelwagen te bouwen.’’

Wit studeerde in 1975 aan de Hanzehogeschool af als techneut, trok de wereld in voor een carrière in de olie-industrie en werd na zijn ‘vroegpensioen’ zelfstandig adviseur. Als importeur van waterstofapparatuur van het Italiaanse H2Planet (,,Tijdens de Olympische Spelen in 2006 in Turijn was er al een olympisch waterstofdorp, maar toen keek niemand daarnaar’’) vestigde hij zich in het energietransitiecentrum Entrance op de Zernike Campus in Groningen.

Daar stort hij zich als een van de velen op waterstof als nieuwe brandstof, ook voor woningen. Wit voorziet de modelwoning van een tiny house van energie en laat met installatiebedrijf Aalbers zien wat er op energiegebied met waterstof mogelijk is in gewone huizen. Een zelfvoorzienende woning vergt nu nog wel zo’n 125.000 à 150.000 euro, maar een enkeling heeft dat er al voor over.

Voor 7000 euro is een vrachtfiets om te bouwen, zegt Wit. Hij slaat de waterstof voorlopig onder lage druk op in vaste vorm: geabsorbeerd in een plak metaal. ,,Dat is een stuk veiliger dan onder hoge druk in een tankje. Belangrijk zolang er nog zo weinig ervaring mee is.’’

Lichte voertuigen rijden voornamelijk duurzaam op accustroom. Van waterstof hoor je, in tegenstelling tot gebruik in zware voertuigen, weinig. Al is er een gewone waterstoffiets in Frankrijk. Dat Wit het ook met transportfietsen ziet zitten, komt door de ervaring met vorkheftrucks. ,,In Amerika rijden er in bedrijfsgebouwen ruim 30.000 vorkheftrucks op waterstof, dat ter plekke wordt gemaakt van stroom uit zonnepanelen op de daken. Het is een succes. Als de tank leeg is, vullen ze hem even bij en rijden ze weer verder. Ik zie dat ook voor me met vrachtfietsen.’’

Bron: Dagblad van het Noorden

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Initiatief van Regio Groningen-Assen

bezoekadres: Emmasingel 4 (3e etage) Groningen | postadres: Postbus 610, 9700 AP Groningen

Beheer cookie toestemming
We gebruiken cookies om onze website en service te optimaliseren.
Functional cookies Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
View preferences
{title} {title} {title}
  • Home
  • Koplopers
  • Pilots & projecten
  • Nieuws
  • Onderzoek & documenten
  • Beleidsinformatie steden Noord-NL
    • Assen
    • Groningen
    • Leeuwarden
  • Meedoen!