Steeds meer spullen worden via internet gekocht en bezorgd bij de mensen thuis. Dit zorgt voor veel logistieke bewegingen, door veel verschillende vervoerders met in veel gevallen geen volgeladen voertuigen die achter elkaar aanrijden. Dit werkt vaak niet efficiënt en zeker niet duurzaam. Een logistieke hub waarin pakketten logisch en efficiënt kunnen worden gesorteerd en gebundeld en vervolgens verder kunnen vervoerd, is voor veel steden wenselijk. Dit concept leek redelijk uniek, maar voor Transport Service Terschelling (TST) is het al tijden business as usual. Wij namen er een kijkje.
Het is vast bij velen een bekend beeld: allerlei bezorgbusjes van verschillende transporteurs die achter elkaar aanrijden omdat ze op vrijwel dezelfde locatie iets af moeten leveren, en daardoor veel ruimte innemen op straat. In veel gevallen zijn deze voertuigen niet vol maar amper half volgeladen. Dit roept bij velen de vraag op of dit niet anders kan, om zo openbare ruimte en uitstoot te besparen. Veel steden in Nederland, waaronder ook Groningen, Assen en Leeuwarden, zijn aan het nadenken over hoe dit anders kan worden georganiseerd. Het concept van een logistieke hub of hubs aan de rand van de stad waar pakketten logischer gesorteerd worden en efficiënt worden gebundeld en vervoerd, met zo min mogelijk voertuigen en vervoersbewegingen, is er één waar veel over gepraat wordt. Echter is dit een complexe opgave vanwege de vele verschillende transporteurs die opereren op de logistieke markt, die ieder hun eigen voorwaarden, afspraken en werkwijze hebben. Dit zorgt ervoor dat zowel PostNL, DHL, UPS en andere postbedrijven los van elkaar opereren en hier (nog) niet gezamenlijk strategisch over nadenken.
Wadden als voorbeeld
Op Terschelling (en de Wadden in het algemeen) gaat dit anders: doordat de transportkosten vanwege de Waddenzee relatief hoog zijn, werd de transportsector gedwongen hier anders over na te denken en de stap te maken van concurrentie naar samenwerking. Bij TST worden in Leeuwarden alle bestellingen die naar de eilanden moeten efficiënt gesorteerd en gebundeld, en wordt dit vervolgens op het eiland zelf white-label gesorteerd – d.w.z.: geen PostNL, UPS of DHL, maar lokale transporteurs die de pakketjes namens de o.a. zojuist genoemde bedrijven bezorgt. Op deze manier wordt voorkomen dat er halflege busjes vertrekken en kunnen de voertuigen zo optimaal mogelijk worden gebruikt. Door middel van een geoptimaliseerd ICT systeem hebben de chauffeurs van TST inzicht in de afspraken die per vervoerder gelden. Op deze manier is de identiteit van het pakket voor zowel de consument als de chauffeur duidelijk en blijft de kwaliteit die iedere vervoerder afzonderlijk aanbiedt in stand.
Een leerzaam voorbeeld van een concept waarvan we in Noord-Nederland dachten dat deze uniek was. Een duurzame toekomst is wel degelijk mogelijk, als er maar goed wordt samengewerkt. Inzicht en transparantie in de geldende afspraken en voorwaarden is erg belangrijk. Maar hoe kun je als overheden ervoor zorgen dat transportbedrijven ook op het vaste land deze aanpak ondersteunen? Kortom, hoe creëer je hier die plas water waardoor ze overstag gaan?
Initiatief van Regio Groningen-Assen
bezoekadres: Emmasingel 4 (3e etage) Groningen | postadres: Postbus 610, 9700 AP Groningen