
‘Ik geloof niet meer alleen in de vrachtwagen’, zegt Mischa Vredeveld, algemeen directeur van de Vredeveld Groep. Met die uitspraak zette hij zes jaar geleden een radicale koerswijziging in. Een koers die vandaag de dag duidelijk zichtbaar is in de manier waarop het familiebedrijf uit Hoogersmilde met 200 medewerkers de logistieke markt benadert: slim, datagedreven en met oog voor duurzaamheid.
Waar het bedrijf sinds 1937 bekendstond om zijn vrachtwagens en diesel de levensader leek, ziet de vierde generatie de toekomst anders. Vredeveld leidt het bedrijf inmiddels samen met zijn neef Camille de Haas. “De vrachtwagen is niet langer onze core business. Wij geloven in totale logistieke ontzorging,” zegt hij. Dat betekent: data slim benutten, netwerken op elkaar leggen en de hele logistieke keten regisseren. Zoals in de bouwlogistiek en droge bulk, waar Vredeveld inmiddels een stevig marktaandeel heeft opgebouwd.
Samen met Feike Molema, een door de wol geverfde IT-expert in de logistiek, werkte Vredeveld aan een nieuwe strategie. De regierol krijgt vorm via de 4PL Control Tower, ondersteund door een zelf ontwikkeld IT-platform en de OSD-app, wat staat voor On-Site Digitalisatie. “De app kan volledig in de look-and-feel van de klant worden ingericht en maakt andere apps overbodig”, aldus Vredeveld. Met dit product, dat Vredeveld ook zelfstandig in de markt zet, worden administratieve handelingen, veiligheidsprocessen en track-and-trace functionaliteiten in één toepassing gecombineerd.
Vandaag de dag rijdt Vredeveld een deel van de vrachten zelf, de overige zendingen worden verzorgd door gespecialiseerde partners. Planners maken steeds vaker plaats voor data-analisten en control tower-specialisten. Het resultaat: betere belading, meer efficiëntie en een aanzienlijk lagere CO₂-uitstoot. “Deze regierol en netwerkverdichting leiden bovendien tot kostenverlaging,” aldus Vredeveld.
De volgende stap is het inzetten van AI voor planning. Planners houden zich dan vooral bezig met monitoren. Ook loopt er een proef met internationale studenten om te onderzoeken of AI kan helpen bij de controle van ladingzekering. Hiervoor werkt Vredeveld samen met de IT Hub in Hoogeveen, die fungeert als schakel tussen onderwijs en bedrijfsleven.
Duurzaamheid is een vaste waarde in de strategie. Het bedrijf rijdt al enkele jaren op schonere brandstoffen zoals HVO en is aangesloten bij het consortium voor waterstoftrucks in Groningen en Drenthe. Ook elektrische oplossingen worden verkend. “We blijven kijken waar de markt bereid is voor te betalen – dat is ons kompas.”
Ondertussen groeit Vredeveld door. In 2023 nam het de activiteiten van Deelens Transport over, goed voor veertig trucks en vijftig medewerkers. Daarmee verstevigde het bedrijf zijn positie als complete logistieke ontzorger in de bouwlogistiek.
De koerswijziging krijgt inmiddels ook steun van Mischa’s vader. “Hij heeft altijd gezegd dat hij de nieuwe generatie niet voor de voeten wil lopen.” Ook buiten de familie krijgt de strategie erkenning: dit jaar belandde Vredeveld als enige Drentse onderneming in de Top 100 Logistiek Dienstverleners van Nederland.
De essentie van de Vredeveld Groep anno 2025 is helder: het draait niet langer om zoveel mogelijk eigen wielen op de weg, maar om regie, samenwerking en duurzaamheid. “Met de optimalisatie van de beladingsgraad maken we enorme slagen. Dat is waar wij voor staan,” besluit Mischa Vredeveld.
Met die visie laat het familiebedrijf zien dat ook in Noord-Nederland innovatie en vernieuwing in de logistiek volop aanwezig zijn. De toekomst van transport draait misschien minder om vrachtwagens – en steeds meer om slimme verbindingen.
Initiatief van Regio Groningen-Assen
bezoekadres: Emmasingel 4 (3e etage) Groningen | postadres: Postbus 610, 9700 AP Groningen