Primeur in Groningen

CITYe presenteert hagelnieuwe koeriersfiets

Martin Assink (BOASWerkt) en Alex Oldenburger (Optilease) zijn de mannen achter het initiatief CITYe. CITYe presenteert sinds kort een hagelnieuwe koeriersfiets. De grote, doch zeer behendige en snelle Rytle Movr.  CITYe biedt naast de verkoop ook onderhoud en lease van de vrachtfiets aan. Sinds maandag 18 november is de Rytle Movr – eerder al tentoongesteld op het International Cargo Bike Festival – in Groningen te zien. Daarmee heeft de stad de landelijke primeur.

Pilots
Vier bedrijven hebben de handen ineengeslagen in een pilot, dan wel testfase die een halfjaar gaat duren. Het gaat hierbij om initiator CITYe, koeriersdienst Dropper en de logistieke dienstverleners Packs en A7 Logistics. Samen willen ze bijdragen aan een milieuvriendelijke stad, waarbij de pilot wordt gebruikt om te kijken of de Rytle Movr ook grote pakketten aankan. Daarnaast gaan Packs en A7 Logistics data verzamelen die leiden tot een gerichte aanpak voor groenere stadsdistributie. In beginsel wordt er in het postcodegebied rondom het UMCG gefietst. Het voordeel van de fiets is de inhoud. In de grote achterbak – die de bodemafmeting van een Europallet kent – is ruimte voor honderdtachtig kilo. Oldenburger vult aan: “Voorin past vijfentwintig kilo, aan de zijkant nog eens vijf. Een volle lading betreft dus tweehonderdtien kilo. Al merk je het gewicht amper. Dankzij de drie wielen is de fiets behoorlijk stabiel. Er kunnen veel pakketten mee. De lading blijft altijd droog, net als de bestuurder. De Rytle Movr heeft twee accu’s, in totaal goed voor zeventig reiskilometers. Hij kan honderdvijftig tot tweehonderd stops maken.” Naast eerdergenoemde pilot staan er meer samenwerkingen op de planning. UPS rijdt in Utrecht en Rotterdam al enkele maanden met de Rytle Movr. De eerste geluiden daar zijn ontzettend positief.

Rytle als concept
Voor BOASWerkt is Assink geregeld in Duitsland te vinden. In een plaatselijk ingenieursblad leest hij zo’n drie jaar geleden over Rytle. Hij is enthousiast, net als Oldenburger. Ze gaan bij onze oosterburen in gesprek met de bedrijven KRONE en Orbitak. De samenwerking heeft geleid tot een vooruitstrevend concept voor de last mile in de stadslogistiek. Assink: “Het gaat om meerdere elementen die onder Rytle vallen. De Movr als fiets met daarachter de box als verwisselbare en toepasbare container. Daarbij heb je de verplaatsbare hub. Een opslagcontainer met hydraulische poten die negen containers kan herbergen. De hub kan eenvoudig in het centrum worden gestald. Tenslotte werken we met de applicatie App-IT. Via deze app kunnen chauffeurs de containers openen en realtime informatie delen.” Bedrijven als Bidfood en Hanos denken al na over de inzet van de verplaatsbare hub, bijvoorbeeld bij evenementen.

Primeur
Op het moment van schrijven is de Rytle Movr enkele dagen actief in de stad Groningen. De eerste geluiden zijn volgens Oldenburger positief. “Bestuurders waren gewend aan een meer reguliere elektrische fiets. De Rytle Movr is van een ander kaliber. Hij is snel, stabiel en vanwege de schermen treffen de weersomstandigheden de fietsers minder. Omdat het voertuig volledig elektrisch is, hoef je als werknemer niet perse sportief te zijn. Mensen met afstand tot het werk of de arbeidsmarkt kunnen zodoende tevens worden ingezet.” Inmiddels hebben Assink en Oldenburger vijf personen opgeleid die als technische dienst fungeren binnen het Rytle-concept. Het idee krijgt steeds meer vorm. De komende maanden gaan uitwijzen of de komst van Rytle ook in de Nederlandse steden weet te overtuigen.

Contactgegevens

Bornholmstraat 90
9723 AZ Groningen