Cycloon Fietskoeriers en Cycloon Post

De knalrode Triobike van Cycloon kent iedereen

Tegenwoordig bestaat Cycloon min of meer uit twee samenwerkende helften: Cycloon Fietskoeriers en Cycloon Post. Wat in 1999 begint als lokaal fietskoeriersbedrijf in de stad Groningen, groeit uit tot een organisatie met vestigingen door heel Nederland. Tim Weerkamp (29), bedrijfsleider in Groningen, praat ons vanuit het omvangrijke pand aan de Osloweg bij over duurzaamheid, de persoonlijke ontwikkeling van werknemers en de inzet van de welbekende, herkenbare Triobike Cargo die je overal in de stad tegenkomt.

Triobike
Cycloon Fietskoeriers wordt in 1999 in Groningen opgericht. Cycloon Post wordt daar in 2014 aan toegevoegd. Ruim dertig medewerkers worden er vanuit sociale werkvoorziening Iederz gedetacheerd, als onderdeel van een lopend contract met gemeente Groningen. Het bezorggebied van de fietskoeriers beslaat de gehele stad Groningen. Al wordt voor een spoedklus ook wel naar het zuiden van Haren of Hoogkerk gereden. Binnen de eerste zone – het hart van Groningen – zijn zendingen binnen dertig minuten op de plaats van bestemming. Zelfs tijdens de drukke decembermaand die nadert, waarbij een koerier al gauw tachtig kilometer per dag aflegt. Dit alles op de Triobike, die een afgesloten inhoud van 330 liter heeft. Weerkamp: “Cycloon is wat nieuwe fietsen betreft een perfecte tester voor de fabrikant. De Triobike, waar we sinds twee jaar de weg mee opgaan, is de opvolger van de Bullit. We hebben er inmiddels meer dan twintig staan. Plus twee elektrische varianten. Die worden weinig gebruikt. Onze fietsers trappen liever nog zelf. Het voordeel van de Triobike is de combinatie tussen snelheid en inhoud. Onze bestuurders kunnen veel vracht meenemen. Omdat de bak vast is, is de indeling ervan essentieel. Met name grote pakketten zijn een uitdaging. De lange wielbasis is een klein nadeel. Het gaat ten koste van de behendigheid.”

Persoonlijke ontwikkeling
Weerkamp roemt het sociale karakter binnen Cycloon. Zo doet de ruimte aan de Osloweg, waar de koeriers starten en uiteindelijk eindigen, zelfs een tikkeltje studentikoos aan. De koffie is net op. Melk fungeert als koffiemelk. De keuken ruikt naar tosti’s. En stiekem is Weerkamp íets te laat. “Ik ben hier in 2017 als fietser begonnen. De werksfeer is uitstekend. De gemiddelde leeftijd van alle werknemers van Cycloon is met 31 jaar vrij jong. De fietsers, op dit moment 43 in totaal, zijn vrijwel allemaal student. Al merk ik een kentering qua sollicitanten. Er zijn ook ouderen die dit graag willen doen. Ze willen iets minder stilzitten achter een bureau, om binnen Cycloon zowel meer te kunnen bewegen als maatschappelijk betrokken te zijn.” Die betrokkenheid is vooral zichtbaar binnen Cycloon Post, waar meer dan zestig mensen werkzaam zijn die eerder een behoorlijke afstand tot de arbeidsmarkt kenden. Die afstand hebben de werknemers van Cycloon Fietskoeriers niet, al komen zij natuurlijk wel in contact met hun collega’s van Cycloon Post. “Je maakt van dichtbij mee dat niet iedereen het even makkelijk heeft thuis. En dat een woning, baan en normale leefomstandigheden niet vanzelfsprekend zijn. Cycloon en Iederz werken sinds 2014 samen. Met succes. Voor mij plaatst het zaken in perspectief. Voor veel collega’s hier net zo.”

Fietsoplossingen vinden
Cycloon kent meerdere stromen van post en pakketten. Grote bedrijven als UPS, PostNL en Bloomon leveren hun goederen in de hub aan de Osloweg. Cycloon zorgt nadien voor de duurzame last mile. Ook werkt het bedrijf veel voor apotheken, waarbij koeriers de gehele bezorging verzorgen. De derde stroom betreft het ophalen én afleveren van post bij bedrijven. Weerkamp vult aan: “Tenslotte doen we ’s avonds gemiddeld tweehonderd verzendingen via Fietskoeriers.nl, een initiatief van Cycloon. Bedoeld als duurzame pakketdienst, die landelijk opereert. Alle stromen en samenwerkingen dragen bij aan hetzelfde doel. Steden leefbaar maken met fietsoplossingen. In Groningen doen we dat 14 december aanstaande al twintig jaar.” Oplossen betekent evenzo samenwerken. Dat doen Cycloon en DHL recentelijk in een vanuit de Koplopers Groep geïnitieerde pilot van tien weken, gericht op de first mile. “We hebben per fiets pakketten opgehaald bij ondernemers in het venstergebied. Het ging vooral om grootschalige goederen. De pilot werkte niet. Omdat hier nog geen beleid op is geschreven, blijft het voor winkeliers handiger om er busjes voor in te zetten. De goederenstroom is momenteel te groot voor onze fietsen. Althans, voor de huidige fietsen. En 2025 is nog ver weg voor betreffende ondernemers. Wat mij betreft voeren ze de nieuwe regels spoedig in. Want dan moeten we. Durf maar voorop te lopen. Net als de komst van de shared spaces, die ik toejuich. Voor onze fietsers is zoiets een kwestie van aanpassen. Voor de overige gebruikers evenzo. Het went echter snel. Zo moeten we tevens naar zero-emissie kijken. Zo blijven we vooroplopen.”

Zie ook https://www.cycloon.eu/ en https://www.fietskoeriers.nl/.

Contactgegevens

Postbus 40153
8004 DD, Zwolle

Floresstraat 9 en 17B
8022 AD Zwolle

T: 085 – 27 33 273
E: info@cycloon.eu