PostNL maakt progressie in zero-emissie stadslogistiek

PostNL heeft de ambitie om in 2025 25 binnensteden uitstootvrij te beleveren

Rogier Havelaar trekt als directeur het programma Stadslogistiek van PostNL. Dit programma is een totaalconcept om de stedelijke distributie duurzaam, leefbaar en toekomstgericht te maken. Of het nou een brief is of een pallet: post, pakketten en goederen moeten allemaal op een slimme en verantwoorde manier de stad in en uit. PostNL denkt hierin als kennispartner en uitvoerder mee. 

Ambitie
Niet voor niets is PostNL een van de koplopers als het gaat om zero-emissie stadslogistiek in Groningen. PostNL heeft de ambitie om in 2025 25 binnensteden uitstootvrij te beleveren. In de binnenstad van Amsterdam worden alle zakelijke goederen, mede dankzij de samenwerking met SimplyMile, sinds 2017 al uitstootvrij bezorgd. Waar SimplyMile in grote steden met lokale partners hubs opent, daar zorgt PostNL voor de laatste uitstootvrije kilometers. Inmiddels ook in Groningen. Havelaar: “In binnenstedelijke gebieden willen we naast zero-emissie óók congestie-arme logistiek realiseren. Dit betekent dat wij kijken naar de mogelijkheden om pakketten in die gebieden met kleinere, smallere voertuigen te bezorgen. Die gepasseerd kunnen worden als ze stilstaan om een bezorging te doen.” PostNL kijkt hiervoor naar zogenoemde LEVV-voertuigen: licht elektrisch vrachtvervoer, zoals cargobikes en de compacte, elektrische Goupil.

Pilot met Dropper
Voortbordurend op LEVV heeft PostNL de afgelopen maanden samen met Dropper en gemeente Groningen een pilot gedaan. In de pilot zijn een aantal testen uitgevoerd die antwoord geven op vragen als hoeveel pakketten een LEVV-voertuig in een ronde kan doen, hoe de ervaring met een LEVV-voertuig is, of er inderdaad minder congestie is, hoe pakketten efficiënt bij de microhub komen en hoe om te gaan met volumefluctuaties. Havelaar: “De microhub is beschikbaar gesteld door gemeente Groningen. Momenteel analyseren we alle verzamelde data en informatie. De pakketten worden nu weer met bestelauto’s bezorgd. In het eerste kwartaal van 2020 beslissen we over het vervolgtraject. De eerste beelden die we hebben bij de pilotresultaten in Groningen zijn positief, maar we hebben nog wat onderzoeksvragen te beantwoorden. Het ligt in de lijn der verwachtingen dat we in het eerste kwartaal beslissen om de test te herhalen in andere steden en op grotere schaal. Daar wordt Groningen uiteraard ook weer in meegenomen.”

Leefbaar
Het programma Stadslogistiek van PostNL is te verdelen in drie speerpunten: duurzaam, geen overlast en toekomstgericht. Aangezien duurzaamheid leidend is, en verstedelijking en het aantal online bestellingen toeneemt, houdt PostNL het gebruik van die steden en de stadslogistiek tegen het licht. Steden moeten leefbaar en schoon worden gehouden door nieuwe bezorgmodellen en slimmere vervoersstromen. De 2025-doelstelling ziet het bedrijf als tussenstap naar het einddoel om in de Benelux zero-emissie en congestie-arm te bezorgen. Een van de grote stappen die PostNL hierin zet is het durabeler maken van het wagenpark. Alle voertuigen, op dit moment 3250, moeten in 2030 emissie-vrij zijn. Er wordt tevens gekeken naar bezorgboten. PostNL durft in ieder geval voorbij de gebaande paden te gaan en luister continu naar geluiden uit de markt en van de consument.

Contactgegevens

PostNL in cijfers
Bij PostNL werken bijna 38.000 mensen. Het Nederlandse bedrijf heeft de laatste jaren de transitie gemaakt van postbedrijf naar logistiek dienstverlener. Het marktaandeel in Nederland is 65 tot 70 procent, waarbij bezorgers jaarlijks 251 miljoen pakketten rondbrengen in de Benelux. 50 procent van de omzet moet in 2020 uit de e-commerce komen. In Nederland zijn meer dan 3.400 PostNL-punten. Vanaf 2025 bezorgt PostNL in 25 steden emissie-vrij. In 2030 geldt dat voor de gehele Benelux.