De duurzame doelstellingen van DHL

Net GOGREEN timmert DHL gestaag aan de weg

Onder de noemer GOGREEN timmert DHL gestaag aan de weg met duurzame, milieuvriendelijke logistieke diensten. De organisatie stelt eerder als doel dat de relatieve CO2-uitstoot in 2020 dertig procent lager moet zijn dan in 2007. Dat doel is gehaald. Nu wil DHL in 2050 wereldwijd volledig uitstootvrij werken, met in 2025 een nieuw tussenstation: de uitstoot moet vijftig procent lager zijn ten opzichte van 2007 én zeventig procent van alle last mile routes zonder uitstoot. Aron Tempelman, vestigingsmanager in Drachten, praat over de laatste trends en ontwikkelingen in het noorden van Nederland.

Hub Drachten
Sinds anderhalf jaar is Tempelman als vestigingsmanager verantwoordelijk voor met name de financiële en operationele zaken in Drachten, waar het depot als zakelijke (business to business) hub geldt voor Noord-Nederland. Vanuit de hub vertrekken dagelijks diverse vrachtwagens en bijna vijftig busjes. Het gaat om zowel het binnenbrengen als bezorgen en afleveren van pakketten. Tempelman: “Wat chauffeurs betreft hebben we zeventig mensen op de loonlijst in Drachten. Daarnaast sorteren er ’s avonds en ’s nachts nog eens zeventig mensen in de loods. Voor de bezorging per bestelbus werken we tevens samen met lokale koeriers. ”

CityHub Groningen
In augustus 2018 opent DHL Express – een divisie van DHL – aan de Zonnelaan in de wijk Paddepoel de eerste landelijke CityHub. De hub is een lokale, operationele vestiging met een winkelfunctie, die wordt ingezet om stadsdistributie duurzamer te maken. Wielrenner Bauke Mollema knipt die middag het lintje door. Fietskoeriers nemen erna het stokje over als het gaat om het bezorgen en afhalen van pakketten, al kunnen consumenten en bedrijven er evenzo zendingen ophalen en versturen. Er wordt gebruikt gemaakt van de Cubicycle, een elektrisch ondersteunde bakfiets met een afneembare standaardcontainer van het formaat Europallet. Dankzij de afmetingen van de container past hij in een Cubivan, een elektrische pick-up-truck die gebruikt wordt als de routes niet handig of onmogelijk zijn per fiets.

DHL in Groningen
DHL Express, met snelle leveringen per koeriersdienst in binnen- en buitenland, wordt in de stad gefaciliteerd vanuit het Service Centre in Zwolle. De zakelijke ritten komen vanuit Drachten. Tempelman: “Wij komen vanuit Drachten veel in Groningen, waarbij we voor die route twee Euro 6-vrachtwagens gebruiken. We rijden door de provincie, komen veelvuldig in de industrieterreinen en rijden uiteraard door de binnenstad. Vanaf het DHL-punt aan de Jeverweg pendelen we dagelijks tevens met een tweetal vrachtwagens tussen het UMCG, Martini Ziekenhuis en Beatrixoord. Die wagens wil ik graag elektrisch hebben. En hopelijk ooit werkzaam op waterstof.” De rit van de zakelijke bus die het centrum faciliteert, start vanaf het depot aan de Koningsweg. Deze wagen is recentelijk vervangen door een elektrische. Het gaat om de zogenoemde Streetscooter XL, die van maandag tot en met vrijdag dagelijks honderd stops maakt. “We zijn afgelopen zomer gestart met de volledig elektrische Screetscooter. We zijn erg tevreden met de resultaten tot nu toe.”

Samenwerken
Coöpereren, naar elkaar luisteren, uitproberen. Het zijn termen die meermaals voorbijkomen als het gaat om het emissievrij krijgen van plaatsen. Tempelman deelt die mening. “Afgelopen zomer hebben we een pilot gehad die in het teken van leefbaarheid en afhaalvolume stond. Winkels en ondernemingen ontlasten in hun uitgaande pakketten. Dit deden we samen met de koeriers van Cycloon. We hebben gekeken of de bus vervangbaar was door de fiets. Op dit moment nog niet, vanwege een te groot volume. Met Oscar Renken van SimplyMile denken we momenteel na over een vervolg hierop.” Tempelman juicht afsluitend zijn deelname aan de zogeheten Koplopers Groep toe. Hij kan informatie delen, maar is ook blij met de inbreng vanuit de gemeente en andere bedrijven. “Het is vaak herkenbaar. De problemen waar we tegenaan lopen bijvoorbeeld, tevens geschetst door de gemeente. Veel fietsers in de stad, weinig ruimte, krappe straatjes. Grote bedrijven als DHL en PostNL hebben duidelijke regelgeving nodig. Voer die maar in, dan kunnen wij ermee aan de slag. Wat essentieel is, is dat er goed naar bedrijven en ondernemers wordt geluisterd en gekeken. Want je raakt beide kampen. Al geloof ik erin dat we er samen wel uit gaan komen.”