GO-FAST Bicycle Delivery Services

Peter Rugge gaat (GO-)FAST AS F**K

Rappe fiets. Groot krat voorop. Een foto van een sprintende bezorger – inclusief gespierde kuiten. Waterdichte bezorgtas op de rug. ‘FAST AS F**K’ staat erop. Wielrenschoenen. Hippe sokjes. De website van GO-FAST Bicycle Delivery Services laat niets aan het toeval over. Dit is wat je krijgt. Snelle, schone en betrouwbare bezorging. Met een rauw randje, zou je kunnen zeggen. Founder Peter Rugge (31) doet zijn verhaal.

Fixed Gear
Rugge prijkt zelf op bovenbeschreven foto. Geïnspireerd door fietskoeriers in New York. In de nadagen van zijn studietijd pikt hij het fietsen op. Hij bouwt een fiets om en maakt er een doortrapper van. Ook wel Fixed Gear genoemd. Een hype die is overgewaaid uit datzelfde New York, waar koeriers er voor het eerst de openbare weg mee opgaan. Rugge heeft een zorgachtergrond, werkt als sociotherapeut in een forensische instelling, maar ervaart deze omgeving als te intensief. Hij omarmt de fietswereld, doet mee aan Fixed Gear wedstrijden en schrijft een ondernemingsplan. Eind 2016 is GO-FAST geboren. “Mijn hobby werd mijn passie. Ik ging van een baan in een gesloten inrichting naar fietsende werkzaamheden in de buitenlucht. Ik deed iets waar mijn hart ook lag. Dat gevoel was en is geweldig.”

Groei
Op het moment dat Rugge zichzelf inschrijft bij de Kamer van Koophandel, zit hij op een inkomen van honderd euro per maand. “Een tikkeltje naïef was het wel, haha. Al snel kreeg ik echter een vaste klant. Daar bleef het dat eerste jaar ook bij. Bewust trouwens. Voor een restaurant bezorgde ik alle maaltijden. Logistiek in beginsel een enorme uitdaging. Totdat ik leveringsgebieden in kaart bracht en combinaties van postcodes maakte. Er kwam een slimme formule uit, waar ik de keuken in meenam. Ik kon alle bestellingen binnen een halfuur bezorgen.” Omdat het verdienmodel niet toereikend is, richt Rugge zicht op de zakelijke markt. Hij speelt in op de Green Deal Zero Emission Stadslogistiek, ziet zijn klandizie toenemen, maar ervaart de retailmarkt als niet stabiel genoeg. Toch komen er steeds meer klanten bij, gedragen door een goede naam en dito mond-tot-mondreclame. Tegenwoordig bestaat het bedrijf uit drie werknemers, waarvan er twee een dagdeel werken. Rugge zelf zit vijf dagen per week op de fiets, gemiddeld zes uur per dag. Hij tikt de grens van 450 gereden kilometers wekelijks aan. Topsport.

Projecten
In samenwerking met de gemeente en enkele ondernemers in de Oude Kijk in ’t Jatstraat start Rugge met GO-FAST een project, waarbij aan de rand van binnenstad een hub gecreëerd is en hijzelf voor de last mile zorgt. Rugge doet daarin eigenhandig de nodige metingen en testjes. “Vergelijkbaar met een living lab. Erg interessant. In diezelfde periode dacht ik na over een ander concept. Iets de stad uit of juist in bezorgen. In dat kader werk ik vanaf 2020 wederom samen met gemeente Groningen. De pilot heet GO-FAST Stadslogistiek en behelst de drie miles van stadslogistiek. First mile, last mile en only mile. Door gebruik te maken van bestaande opslag en distributiepunten, gaat de nadruk op de vervoersbeweging liggen. En daarnaast op het vervangen van de bestelbus van bedrijven. We bieden het concept aan en testen onder andere het verdienmodel. Ik kijk erg uit naar dit project.”

Toekomst
Je kunt Rugge en zijn collega’s tegenkomen in Groningen, Haren en Hoogkerk. Ze fietsen op de wendbare bullit cargobike van het populaire merk Larry vs Harry. Een fiets waarbij de verhoudingen kloppen. “Qua volume, gewicht en sportiviteit een voltreffer. We zijn snel én flexibel. Er kan van alles mee en binnen ons bezorggebied leveren we binnen een uur.” De toekomst is vooralsnog rooskleurig. GO-FAST groeit geleidelijk door en rijdt inmiddels voor onder meer drukkerijen, vormgevers, makelaars, webshops, bakkerijen en diverse horecagelegenheden. De kleinschaligheid van zijn onderneming maakt het persoonlijk. De lijnen zijn kort. Daarnaast geeft hij zijn klanten zowel regie als ruimte. Binnen die kaders denkt hij mee. GO-FAST is proactief en erg betrouwbaar. En de toekomst? Zijn visie is helder. “Tevreden klanten hebben en structureel groene cijfers behalen. Feitelijk wil ik de bestelbussen in de binnenstad vervangen. Een stempel drukken op duurzaamheid. Uiteindelijk zelf niet meer hoeven fietsen, maar meer overkoepelend werken. En samenwerken met andere partijen. Ik merk en zie namelijk dat de stad behoorlijk dichtslibt. We moeten elkaar versterken en samen tot een oplossing voor een emissievrije binnenstad komen.”

Samenwerken? Iets laten bezorgen? Ga naar www.go-fast.nu voor meer informatie.

Contactgegevens

GO-FAST BICYCLE DELIVERY SERVICES
T: 06-44111475
E: info@go-fast.nu
maandag t/m vrijdag: 08.00 – 18.00