Groninger binnenstad alleen nog in de ochtend toegankelijk voor bedrijfsauto’s en vrachtwagens

Groter venstertijdengebied

Sinds 1 februari 2023 mogen bedrijfsauto’s en vrachtwagens alleen tijdens venstertijden (tussen 05.00 en 12.00 uur) de binnenstad van Groningen in en uit. Buiten deze tijden is een ontheffing nodig. De venstertijden gelden binnen de Diepenring, bij winkelcentrum Westerhaven en in de Sledemennerbuurt. Het doel van deze maatregel is om bestel- en vrachtverkeer te concentreren […]

Kansen voor een modal shift in Noord-Nederland

Afbeelding modal shift panteia

Er is in samenwerking met Panteia een onderzoek uitgevoerd naar de kansen voor een modal shift in Noord-Nederland. Welke mogelijkheden liggen er om vrachtverkeer van de weg naar het spoor of water te verplaatsen, en zo duurzamer goederen te transporteren? Wat is er voor nodig de kansen te verzilveren, en wie heeft daarin welke rol?

Logistieke hubs voor een schoon en bereikbaar Groningen

Minder logistiek vervoer in Groningen en in de Groningse binnenstad, voor een schonere en leefbare stad. De gemeente Groningen werkt hieraan samen met winkeliers, logistieke bedrijven, Groningen Bereikbaar, Transport en Logistiek Nederland (TLN)  en ondernemersvereniging evofenedex.

Gele steentjes, groen gelegd!

IMG_6805

Op 29 juni start in Groningen een pilot voor duurzame bouwlogistiek. EVoltify en Avitec gaan in samenwerking met Neroa en gemeente Groningen elektrisch bouwmachines mobiel opladen.

Zero emissie bouwlogistiek; wat kan er wél?!

PPT Bouwlogistiek

Dinsdag 16 februari 2021 heeft de gemeente Groningen samen met Bouwend Nederland, NVO-NCW MKB Noord en Neroa een webinar georganiseerd, waarin met meer dan 50 aanwezigen is besproken waar mogelijke oplosrichtingen liggen voor de bouwsector in de transitie naar duurzame logistiek.

Aanschaf elektrische bestelauto komt dichterbij voor ondernemers

In het klimaatakkoord is afgesproken dat vanaf 2025 zo’n 30 Nederlandse steden een zero emissiezone invoeren voor stadslogistiek. Daarbij is ook afgesproken dat er ondersteuning komt voor ondernemers die in zo’n zone moeten zijn. Deze ondernemers kunnen vanaf komend voorjaar tot 5000 euro subsidie aanvragen voor de aanschaf of lease van een uitstootvrije bestelbus.

Succesvolle pilot voor duurzame pakketbezorging in Groningse binnenstad

Zwanestraat (1)

Emissievrij bezorgen van pakketten met licht elektrische vrachtvoertuigen? Dat is afgelopen september in de Groninger binnenstad getest door PostNL en de gemeente Groningen. Doel van de pilot was ervaring opdoen met de voor- en nadelen van de elektrische cargo bike met elektrische aanhanger in dichtbebouwd gebied.

DPD gaat groen bezorgen in 225 steden

DPD_logo_redgrad_rgb

DPD doet een miljoeneninvestering in groene bezorging. Tegen 2025 wil de pakketbezorger in maar liefst 225 Europese steden emissiearm bezorgen. Ook in Noord-Nederland.